Kempen
tentang Islam dengan cara memasang iklan di badan bus yang dilakukan oleh
organisasi GainPeace di Chicago.
Kegiatan yang dilakukan organisasi ini
ternyata membuahkan hasil, bukan hanya mampu membetulkan pandangan masyarakat
Barat yang salah tentang Islam tetapi setelah melihat iklan di badan bus
tersebut, seramai 17 warga Chicago yang menyatakan diri untuk masuk Islam.
Diantaranya adalah Leslie C. Toole, seorang guru di Chicago yang sudah sepuluh
tahun berkeingan masuk Islam. Tekadnya menjadi seorang Muslim akhirnya
terlaksana setelah ia melihat iklan GainPeace di badan bus. “Saya tidak pernah
sungguh-sungguh. Tapi ketika saya melihat iklan itu, saya sedar bahawa itulah
akhir dari petanda dimana saya harus melengkapi niat saya,” kata Toole.
Toole
mengaku pertama kali mengenal Islam secara tak sengaja. Sepuluh tahun yang
lalu, seorang lelaki memberinya sekeping risalah dan mengatakan ia akan
mendapatkan pengetahuan dari risalah itu. “Saya pun membacanya, berulang kali
dan memastikan saya memahami apa yang sedang saya baca,” Toole mengisahkan.
“Bagaimana menjadi seorang Muslim, itulah yang menjadi pertanyaan utama saya,”
sambung Toole sampai akhirnya, ia melihat iklan tentang Islam di bus-bus
Chicago Transit Authority (CTA) bertuliskan “Got Questions? Get Answers” dan
langsung menghubungi nombor telefon yang ada di bus tersebut.
Setelah
mendapatkan penjelasan dan berdiskusi dengan pihak GainPeace, Toole mengucap
syahadah pada Isnin, 29 September 2008. Kisah Toole masuk Islam hampir serupa
kisah 16 Muslim Chicago lainnya yang memilih masuk Islam setelah melihat iklan
GainPeace di bus-bus CTA.
Menurut Toole, iklan layanan masyarakat GainPeace
yang dipasang di bus-bus merupakan idea yang bijak untuk menarik perhatian
masyarakat. Setelah masuk Islam, Toole yang memilih nama Ilyas sebagai nama
Islamnya juga mendapatkan bimbingan seorang mentor dari GainPeace.
“Saya sangat
berterima kasih dengan mentor saya yang sudah banyak membantu. Beliau
memberikan saya banyak buku agar saya boleh mempelajari tentang Islam,” kata
Toole.
GainPeace juga memberikan layanan belajar Islam online setiap seminggu
sekali untuk para mualaf, dimana mereka boleh belajar apa saja mulai dari cara
solat, cara hidup seorang Muslim bahkan bahasa Arab.
Toole atau Ilyas
mengatakan, semakin banyak ia tahu tentang Islam, ia semakin percaya diri
bahawa ia sudah membuat keputusan yang benar. “Agama ini betul-betul sempurna
bagi saya. Sulit untuk menjelaskannya ketika anda mengetahui sebuah kebenaran.
Anda akan merasakan perasaan yang begitu mendalam di hati sanubari anda bahawa
anda telah menemukan rumah yang benar,” papar Toole.
Seperti
diberitakan sebelumnya, GainPeace menggelar kempen dengan memasang iklan
layanan tanya jawab tentang Islam di bus-bus CTA, yang mana ia mendapat respon
positif dari masyarakat Chicago.
Organisasi itu mengeluarkan dana sebesar
30.900 dollar AS untuk membiayai kos pemasangan iklan 25 bus CTA yang melalui
laluan di seluruh Chicago. Setelah iklan itu tampil, GainPeace menerima ribuan
telefon dan lamannya dikunjungi lebih dari 300.000 orang.
GainPeace juga
memberikan al-Quran dengan terjemahan berbahasa Inggris, majalah The Message on
Prophet Muhammad serta brosur dan buku-buku Islam bagi mereka yang ingin tahu
lebih jauh tentang Islam.
Pengarah GainPeace, Sabeel Muhammad mengatakan pesan
dari iklan itu adalah untuk menimbulkan minat masyarakat terhadap berbagai
informasi tentang Islam, sehingga boleh memperbetulkan penafsiran-penafsiran
yang salah tentang Islam.
Selain GainPeace, kempen serupa ini juga dilakukan
oleh ICNA, organisasi Muslim yang berpusat di New York dan memiliki 22 cabang
di seluruh AS. Namun ICNA baru melakukan kempen itu di Seattle dan New York. Di
New York, ICNA menempelkan lebih dari 1.000 iklan layanan tanya jawab tentang
Islam di stesyen-stesyen kereta bawah tanah.
Kerana kempen dengan cara itu
berjaya, kota-kota lainnya di AS dan Canada sudah meminta bantuan agar ICNA
juga melakukan kempen yang sama di kota-kota tersebut.
0 comments:
Post a Comment